Helena Mezenská: poslanci Európskeho parlamentu by mali chrániť záujmy spotrebiteľov

Ak má mať poslanec za spotrebiteľov v EP opodstatnenie, bez toho, aby ich účinne chránil pred dominanciou nadnárodných spoločností, ale i domácich monopolov, to nedosiahne. Uvedené monopoly veľakrát v zjavný neprospech spotrebiteľov zneužívajú svoje postavenie a poškodzujú ich práva. Je potrebné poukázať na dané poškodzovanie a potrebu nápravy, inak sa posunu k lepšiemu nedočkáme.  Ide o energetický, bankový, poisťovnícky, úverový, telekomunikačný, letecký, dopravný, turistický ale aj potravinársky sektor.

Slovenskí spotrebitelia a spotrebiteľské organizácie majú čoraz väčší problém s vymožiteľnosťou práva, jednak pre nejednoznačnú legislatívu upravenú viac v prospech obchodnej lobby, alebo pre rezervovanosť a nepostihnuteľnosť niektorých poskytovateľských subjektov, tiež pre nefunkčnosť dohliadajúcich kontrolných a regulačných orgánov.

A na tieto disfunkcie, ktoré spochybňujú význam a prínos spoločného európskeho riadenia a spoločenského prínosu pre občanov je potrebné v EP a európskych štruktúrach ukázať. Jednoduchou a zrozumiteľnou formou, predložením konkrétnych prípadov z praxe, ktoré máme za každý segment trhu nachystané.

Napríklad telekomunikačné spoločnosti ľudí často vystavujú neférovým praktikám, keď na nich bez mimosúdnych výziev bezprostredne posielajú exekúcie a ani sa nenamáhajú upozorniť ich slušnou a ľudskou cestou na vzniknutý nedoplatok. Nepomer medzi dôsledkami bežného omeškania platby a finančnou stratou na exekúcii, ktorú tak ľuďom spôsobia, je obrovský a nemôžeme ho prehliadať. Vo vzťahu k drvivej väčšine ľudí, spotrebiteľov na Slovensku je to nesociálne a nespravodlivé.